حافظه SSD چيست و چگونه كار مي كند؟

۲۸۲ بازديد

هارد كامپيوتر, حافظه ssd

 

همانگونه كه مي دانيد فناوري اين حافظه ها به گونه ايست كه سوزن هارد با قرارگيري بر روي هد عمل آدرس يابي اطلاعات را انجام داده، و پس از پيدا كردن آدرس مورد نظر، داده ها را به رم انتقال داده و سپس براي عمل پردازش به پروسسور ارسال مي شوند، با توجه به اين كه تمامي اين مراحل اعم از جابه جايي سوزن، گردش هد و همچنين عمل آدرس يابي در هارد ديسك به صورت مكانيكي انجام مي شود، موجب به وجود آمدن گرما، مصرف انرژي و همچنين به وجود آمدن زمان تاخير در خواندن نوشتن مي شود.كه تمامي اين اتفاقات در كنار يكديگر موجب به وجود آمدن مشكلاتي از قبيل طولاني شدن زمان بوت سيستم، استهلاك قطعات مكانيكي هارد ديسك، توليد گرماي زياد توسط هارد و در نهايت موجب كاهش سرعت كليه ي عمليات پردازشي مي شود. علاوه بر مشكلات بالا هارد ديسك ها در برابر ضربه ي فوق العاده حساس هستند، به صورتي كه ممكن است با ضربه اي كوچك هارد بسوزد و يا قسمتي از اطلاعات آن از بين برود.

 

اما گونه ي ديگري از حافظه ها وجود دارند كه به SSD ها معروفند. تاريخ ساخت اين نوع حافظه ها به قبل سال ۱۹۹۰ ميلادي باز مي گردد كه در آن زمان استفاده از آن ها به طور فراگير مرسوم نبود و تنها در مصارف نظامي و فضايي كاربرد داشتند، اما از سال ۱۹۹۵ به بعد كم كم استفاده از اين نوع حافظه ها مرسوم شد. به طوري كه امروزه نمونه دستگاه هايي مانند تبلت ها ، سرورها، گوشي هاي هوشمند و همچنين كامپيوترهاي قابل حمل از اين نوع حافظه ها استفاده مي كنند.

 

● اس اس دي ها داراي چه فناورهايي هستند ؟ معايب و مزاياي آن ها نسبت به اچ دي دي ها چيست؟

SSD مخفف عبارت Solid state disk، منبع ذخيره سازي است كه از نيمه رساناهاي حالت جامد تشكيل شده است.اين نوع فناوري همچنين در ساخت حافظه هاي فلش هم كاربرد دارد و به همين دليل برخي از افراد SSD ها را حافظه هاي فلش يا EPP Rom مي نامند.

 

هارد ديسك هاي حالت جامد يا همان SSD ها به حافظه هايي گفته مي شوند كه در آن ها از هيچ قطعه ي متحركي استفاده نشده باشد، در ساخت آن ها از حافظه هاي مبتني بر فلش يا SD Ram ها استفاده مي شود. استفاده از حافظه هاي مبتني بر فلش در SSD ها باعث مي شود تا زمان تاخير به حداقل برسد و همچنين گرماي توليد شده كاهش يابد كه تمامي اين مسائل باعث كاهش مصرف انرژي و همچنين سبكتر شدن اين حافظه ها نسبت به هارد ديسك ها مي شود. اما SSD ها هم همانند هارد ديسك درايوها داراي مشكلاتي مي باشند كه مي توان از مهم ترين آنها به قيمت بالاي اين حافظه ها در مقابل هارد ديسك اشاره كرد.

 

شايد مهم ترين نكته در خريد يك حافظه سرعت خواندن نوشتن اطلاعات در آن حافظه باشد. اگر بخواهيم SSD ها را با هارد ديسك درايوها از لحاظ سرعت مقايسه كنيم، شايد به نتيجه درستي نمي رسيم ، علت آن را هم در ادامه بررسي مي كنيم :

سرعت خواندن و نوشتن در هاردديسك ها يكسان است در صورتي كه در SSD ها بر اساس تركيب هاي مختلفي كه وجود دارد نتايج متفاوتي در سرعت خواندن و نوشتن به دست مي آيد.

 

اندازه ي بلوك هاي داده اي كه خوانده يا نوشته مي شوند نيز در اين ۲ يكسان نيست كه به همين علت موجب تغيير نسبت در هر دو مدل حافظه مي شود.

شيوه ي مديريت سيستم ذخيره سازي در سيستم عامل تاثير زيادي در سرعت SSD ها دارد.به عنوان مثال، هر چه اطلاعات مرتب تر ذخيره شده باشد، اندازه ي بلوك هاي داده اي بزرگتر مي شوند كه معمولا اين اندازه بين ۳۲ تا ۲۵۶ كيلو بايت است. در نتيجه مي توان گفت: سرعت اطلاعات در اس اس دي ها بين ۲ تا ۲۰ برابر بيشتر از هارد ديسك درايوها مي باشد.

از طرفي اگر سيستم عامل براي كار با SSD ها بهينه سازي نشده باشد، كاربر افزايش سرعت محصوصي را در استفاده از SSD ها احساس نمي كند، در سيستم عامل هاي مانند ويندوز اكس پي و ويستا اين بهينه سازي به صورت پيش فرض وجود ندارد. و كاربران بايد با نصب سرويس پك هاي موجودي كه توسط ماكروسافت عرضه شده است، اين امكان را فراهم آورند، اما خوشبختانه اين امكان در ويندوز ۷ به صورت پيش فرض وجود دارد و اين سيستم عامل با پشتيباني از سيستم فايل ايEx fat به طور كامل با SSD ها هماهنگ شده است.

منبع:magiran.com

بازيابي اطلاعات بازيابي اطلاعات هارد ديسك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.