چاپگر سه بعدي و تهيه‌ي ميان وعده‌اي جالب توجه

۲۱۴ بازديد

Edible Growth، عنوان پروژه‌ي در حال پيشرفتي است كه توسط كلوئه راتزروِلد (Chloe Rutzerveld) طراح مفهومي مواد غذايي ساكن آيندهوون، ارائه شده است. اين پروژه در اصل حاصل تلفيق سه مقوله‌ي غذا، باغباني و البته تكنولوژي چاپگر سه بعدي است.

كلوئه راتزرولد

Edible Growth كه محصول چاپگر سه بعدي است ، بيشتر به عنوان فرمي از مواد غذايي تكنولوژيكي معرفي شده كه طراح با ارائه‌ي آن در صدد رفع مشكلات مرتبط با توليد اسنك‌هاي طبيعي و البته خوش مزه با استفاده از چاپگرهاي سه بعدي بوده است. اين خانم كه اين پروژه را در راستاي هدف خود به عنوان "غذايي براي تفكر" ارائه نموده، عنوان كرده كه ايده‌ي اصلي كار در راستاي بيان اين حقيقت است كه مواد غذايي محصول تكنولوژي لزوماً ناسالم، غير طبيعي و البته بد طعم و مزه  نيستند.

طرح مفهومي توليد اسنك طبيعي توسط چاپگر سه بعدي

هدف از ارائه‌ي اين ماده‌ي غذايي جديد اثبات اين نكته است كه عليرغم استفاده از تكنولوژي در فرآيند توليد آن، غذايي سالم، طبيعي و البته داراي طعمي قابل تحمل است. نسل جديدي از مواد غذايي كه در روند توليد آنها گلچيني از جنبه‌هاي مهم طبيعت، علم، تكنولوژي و طراحي مد نظر قرار داشته است و البته حاصل كار نيز به خوبي اين هماهنگي و پيوستگي را نشان مي‌دهد.

اسنك محصول چاپگر سه بعدي

در اين طرح روند رشد طبيعي گياه به خوبي نشان داده شده است، در عين حال با تقويت طعم و ساختار و نيز استفاده‌ي هوشمندانه از فرآيندها و ساز و كارهاي طبيعي همچون تخمير و فتوسنتز، مي‌توان نتيجه‌ي قابل قبولي را براي آن متصوّر بود.

اسنك محصول چاپگر سه بعدي

اين ايده كه هنوز در حد يك طرح مفهومي است بر مبناي چاپ يك قالب بيروني ساخته شده از خمير، بنيان گذاشته شده است. راتزرولد براي نمونه‌ي اوليه خود از آردي مخصوص استفاده كرده، ولي براي نمونه‌هاي بعدي مي‌توان از خمير پيتزا نيز استفاده  نمود. اين قالب با خاك خوراكي ساخته شده از آگار پر مي‌شود، خاكي كه با دانه‌هاي مختلف، اسپور قارچ و البته مخمر مخلوط شده است. تنها چند روز زمان كافي است تا قارچ و ديگر دانه‌ها شروع به جوانه زدن كرده و كم كم از حفره‌هاي تعبيه شده در اين قالب خارج شوند. به گفته‌ي طراح،  ظرف مدت پنج روز عمليات جوانه زدن و رشد و نمو دانه‌ها انجام شده و مخمر موجود، خاك خوراكي را به صورت مايع درمي‌آورد.

علاوه بر آنكه طعم، بو و شكل و ظاهر اين اسنك به مرور زمان تغيير مي‌كند، اين مصرف كننده است كه تصميم مي‌گيرد چه زماني آن را ميل كند. بدين صورت زماني كه اين ميان وعده را در دهان خود بگذارد، طعم جوانه‌ها و قارچ را به صورت كاملاً تازه و طبيعي حس خواهد كرد.

اسنك محصول چاپگر سه بعدي

اسنك محصول چاپگر سه بعدي

اسنك محصول چاپگر سه بعدي

هدف اصلي از ارائه‌ي چنين طرح‌هايي كاهش اتلاف وقت و انرژي است، اما در عين نيم نگاهي نيز به تهيه‌ي مواد خوراكي سالمي دارد كه ما را به تفكر وادارند، تفكر پيرامون آن چه كه وارد بدن خود مي‌كنيم. به علاوه حق انتخاب به مصرف كننده، ديگر وجه مثبت اين طرح است. اينكه چه زماني اين ماده‌ي غذايي مصرف شود، و به علاوه شكل ظرف و ميزان رشد گياهان و قارچ نيز بسته به ميل افراد تغيير مي‌كند.

همانگونه كه اشاره شد اين طرح مفهومي بوده و هنوز نيازمند چندين سال زمان براي تحقيقات و بررسي‌هاي بيشتر پيرامون فناوري چاپگر سه بعدي و البته مباحث مرتبط با سلامت مواد غذايي است. اما صرفنظر از تمامي اين مراحل، دست كم به نظر مي‌رسد اين طرح ارزش امتحان شدن را به عنوان پديده‌اي نوظهور و جالب توجه در منازل دارد.

قرار است اين طرح جالب توجه در مورد غذاهاي آينده، در چندين نمايشگاه و موزه در كشورهاي هلند و آلمان به نمايش گذارده شود.

طرح مفهومي توليد اسنك طبيعي توسط چاپگر سه بعدي

نظر شما در مورد اين طرح و به طور كلي در مورد آينده‌ي مواد غذايي چيست؟ تا چه حد فناوري‌هاي روز قادر به تغيير روند توليد و تهيه‌ي مواد غذايي گوناگون خواهند بود؟ همچنان منتظر شنيدن نظرات شما هستيم.

 

براي تعميرات و خدمات چاپگر  شركت هاي زيادي را مي توان يافت كعه شركت دنياي كامپيوتر سيستم بهترين خدمات را ارايه مي دهد.

تعميرات و خدمات چاپگر تعميرات و خدمات چاپگر تعميرات و خدمات چاپگر تعميرات و خدمات چاپگر تعميرات و خدمات چاپگرتعميرات و خدمات چاپگر   فروش چاپگر تعميرات چاپگر  فروش پرينتر 

تعميرات و خدمات چاپگر تعميرات و خدمات چاپگر تعميرات و خدمات چاپگر تعميرات و خدمات چاپگر تعميرات و خدمات چاپگرتعميرات و خدمات چاپگر   فروش چاپگر تعميرات چاپگر  فروش پرينتر 

منبعzoomit.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.